العُرضة للملل وعلاقتها بمظاهر اليقظةِ العَقْليةِ لدى عينة من الطُّلابِ الجامعيين Boredom Proneness and Their Relationship to Faces of Mindfulness among University Students.

نوع المستند : جمیعها متخصصة فى علم النفس بمختلف مجالاته

المؤلف

کلية الاداب - جامعة سوهاج

المستخلص

تستهدف الدراسة استکشاف علاقةِ العُرضة للملل باليقظة العقلية ومظاهرها، وتکوّنت عينة الدراسة مِن 99 طالبًا جامعيًّا بمتوسط عمري 20,51 سنة، وانحراف معياري      ± 95‚0 سنة. وأدى جميع المشارکين على مقياس الوجوه الخمسة لليقظة العقلية ومقياس العُرضة للملل. وأظهرت النتائج ارتباطًا عکسيًّا بين العُرضة للملل واليقظة العقلية بمختلف مظاهرها، فيما عدَا کل من الملاحظة وعدم التفاعل مع الخبرات. وکان عامل التصرف بوعي أکثر العوامل إسهامًا في التنبؤ بالعُرضة للملل، فقد أسهم بما يقدر بنسبة 6‚26% من التباين المُفسر. وأشارت النتائج إجمالًا إلى أنَّ انخفاض مهارات التنظيم الذاتي للانتباه يفسر المشاعر السلبية المرتبطة بالعُرضة للملل.
The study aims to explore the relation betweenboredom proneness and faces of mindfulness. The study sample consisted of 99 university students with an average age of 20.51 years, and a standard deviation of ± 0.95 years. All participants performed on the Five Faces Measure of Mindfulness and the Boredom Proneness Scale. Results showed a negative correlation between boredom proneness and mindfulness in its various facets, except for observation and non-interaction with experiences. The “act aware” factor was the most contributing factor to predicting boredom, as it contributed an estimated 26.6% of the explained variance. Overall, the results indicated that low self-organizing attention skills explain the negative effect associated with boredom.

الكلمات الرئيسية