تقدير الذَّات بصفته متغيرًا معدلا للعلاقة بين أعراض الاکتئاب والتشوهات المعرفية لدى المعلمين والمعلمات Self-esteem as a modified variable to the relationship between symptoms of depression and cognitive distortions in male and female teachers

نوع المستند : جمیعها متخصصة فى علم النفس بمختلف مجالاته

المؤلف

مغاغة

المستخلص

استهدفت الدراسة التعرف على دور تقدير الذات في تعديل العلاقة بين أعراض الاکتئاب والتشوهات المعرفية لدى المعلمين (ن = 260 معلمًا؛ 210 ذکرًا و50 أنثى) من مدارس مختلفة بمدينة الرياض. طُبق عليهم مقياس بيک للاکتئاب، ومقياس تقدير الذات لروزنبرج، ومقياس التشوهات المعرفية. وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج من أهمها: (1) وجود علاقة موجبة بين أعراض الاکتئاب والتشوهات المعرفية لدى المعلمين والمعلمات، (2) وجود علاقة سالبة بين تقدير الذات، وکلٍّ مِن: أعراض الاکتئاب والتشوهات المعرفية لدى المعلمين، (3) وجود علاقة سالبة بين تقدير الذات والتشوهات المعرفية لدى المعلمات، (4) وجود فروق ذات دلالة بين المنخفضين والمرتفعين في تقدير الذات على أعراض الاکتئاب، (5) وجود فروق ذات دلالة بين الذکور والإناث في أعراض الاکتئاب، (6) وجود فروق ذات دلالة في أعراض الاکتئاب تبعًا لتفاعل تقدير الذات والنوع معًا، (7) وجود فروق ذات دلالة بين المنخفضين والمرتفعين في تقدير الذات على التشوهات المعرفية، (8) وجود فروق ذات دلالة بين الذکور والإناث في التشوهات المعرفية، (9) وجود فروق ذات دلالة في التّشوهات المعرفية تَبعًا لتفاعل تقدير الذات والنوع معًا، (10) أَسهم تقدير الذات بصفته متغيرا معدلًا فِي خفض العلاقة بين التشوهات المعرفية وأعراض الاکتئاب لدى الذکور، ولَم يظهر له تأثير مماثل لدى الإناث.
The study aimed to know the role of self-esteem in modifying the relationship between symptoms of depression and cognitive distortions among teachers (n = 260 teachers; 210 males and 50 females) from different schools in Riyadh. Subjects were applied a Beck Depression Scale, Rosenberg's Self-Estimation Scale, and a Cognitive Distortions Scale. The study reached several results, the most important of which are: (1) a positive relationship between symptoms of depression and cognitive distortions between males and females, (2) a negative relationship between self-esteem and each of: symptoms of depression and cognitive distortions in males teachers, (3) a negative relationship between self-esteem and cognitive distortions in female teachers, (4) Significant differences between low and high self-esteem in symptoms of depression, (5) Significant differences between males and females in symptoms of depression, (6) Significant differences in depressive symptoms according to the interaction self-esteem and gender, (7) significant differences between low and high in self-esteem on cognitive distortions, (8) significant differences between males and females in cognitive distortions, (9) significant differences in cognitive distortions according to the interaction of self-esteem and gender together, (10) self-esteem contributed as a modified variable in reducing the relationship between cognitive distortions and symptoms of depression in males and did not show a similar effect in females.

الكلمات الرئيسية