الفروقُ بين المتفوقين دراسيًّا والمُتعثرين في کلٍّ مِن تَنظيم الذات وسلوک المماطلة والتسويف The Differences between Outstanding Students& Stumbles in Self-Regulation and Procrastination Behavior

نوع المستند : جمیعها متخصصة فى علم النفس بمختلف مجالاته

المؤلف

أستاذ بقسم علم النفس – کلية الآداب - جامعة القاهرة

المستخلص

تستهدف الدراسة الکشف عن العلاقة بين تنظيم الذات والمماطلة والتسويف والفروق بين کل من المتفوقين دراسيًا والمتعثرين فى هذين المتغيرين. تکونت عينة الدراسة من 220 طالبًا، من المتفوقين دراسيًا (ن = 131) والمتعثرين (ن = 89)، من الجنسين (56 من الذکور و164 من الإناث)، الذين تتراوح أعمارهم ما بين 19 إلى 23 سنة. أجاب جميع المشارکين على مقياس تنظيم الذات والمقياس العربى للتسويف، بعد التأکد من کفاءتهما السيکومترية. وبينت النتائج وجود ارتباط سلبي بين تنظيم الذات والتسويف. کما بينت المقارنة بين المتفوقين والمتعثرين ارتفاع المتفوقين بشکل دال فى تنظيم الذات وارتفاع المتعثرين بشکل دال في التسويف. ونوقشت النتائج في ضوء کل من الدراسات السابقة والنماذج والنظريات المفسرة لمتغيرات الدراسة.
Study aims to reveal the relationship between self-regulation and procrastination, and the differences between both Valedictorians and Study Falters in these two variables. Study sample consisted of 220 students, Valedictorians (n = 131) and Study Falters (n = 89), of both sexes (56 males and 164 females), between ages of 19 - 23 years. All participants answered the Self-Regulation Scale and the Arabic Scale of Procrastination, after confirming their psychometric competence. Study results indicated a negative association between self-regulation and procrastination. Valedictorians and Study Falters comparison also showed rising of Valedictorians significantly in self- regulation and rising of Study Falters significantly in procrastination. The results were discussed in terms of both previous studies, models, and theories explaining the study variables.

الكلمات الرئيسية