التَّصور البصري المکاني لحجرة النشاط وعلاقته بالنمو المَعرفي والدّافعية للتعلم لدى عينةٍ مِن أطفال مَا قبل المدرسة Spatial Visual Perception of the Activity Room and its Relation to Cognitive Growth and Motivation for Learning with a Sample of Preschool Children

نوع المستند : جمیعها متخصصة فى علم النفس بمختلف مجالاته

المؤلف

قسم الطفولة المبکر کلية التربية جامعة الجوف- المملکة العربية السعودية

المستخلص

تستهدف الدراسة الکشف عن طبيعة العلاقة بين التصور البصري المکاني لحجرة النشاط، والنمو المعرفي والدافعية للتعلم لدى أطفال ما قبل المدرسة (رياض الأطفال). عينة الدراسة: تکونت عينة الدراسة من 80 طفلًا من رياض الأطفال بمحافظة سکاکا (روضة وارفة العلم الأهلية، والروضة الحکومية الخامسة)، 40 منهم من الذکور و40 من الإناث، تراوحت أعمارهم ما بين 4 إلى 6 سنوات. أدوات الدراسة: شملت أدوات الدراسة 1. دليل ملاحظة المعلم للنمو المعرفي لدى أطفال ما قبل المدرسة؛ 2. مقياس الدافعية للتعلم لأطفال ما قبل المدرسة؛ 3. استمارة التصور البصري المکاني الإيجابي لحجرة النشاط. نتائج الدراسة: تبين نتائج الدراسة 1. وجود علاقة إيجابية بين التصور البصري المکاني لحجرة النشاط، وکل من أبعاد النمو المعرفي والدافعية للتعلم؛ 2. تفوق المرتفعين في التصور البصري المکاني لحجرة النشاط على نظرائهم من المنخفضين في کل من النمو المعرفي والدافعية للتعلم؛ 3. لا توجد فروق بين الذکور والإناث في متغيرات الدراسة محل الاهتمام.
This study aims to reveal the nature of the relationship between visual imagery and spatial perception of the activity room and the cognitive growth and the motivation for learning with a sample of the pre-school children. It contains 80 children from Pre-school in (Sakaka City) Warefah knowledge Kindergarten and fifth public Kindergarten. 40 of them males and 40 females, they ranged from 4 to 6 years old. Study tools it contains: 1) Teacher note guide of cognitive growth for preschool children. 2) The motivation measure of learning for preschool children. 3) Positive spatial visual perception form of the activity room. The result of this study: 1) There is a positive relationship between spatial visual perception of the activity room and both of the cognitive growth dimensions and the motivation for learning. 2) The highs exceeded in the spatial visual perception of the activity room over their lower counterparts in both cognitive growth and motivation for learning. 3) There is no difference between males and females in the study variables of interest.

الكلمات الرئيسية