إسهامُ عوامل التَّعقل وتنظيم الذات في التنبؤ بالتدفق النفسي لدى عينة من الموهوبين Contribution of Mindfulness and Self-Regulation Factors in Prediction of Psychological Flow in a Sample of Gifted Teenagers

نوع المستند : جمیعها متخصصة فى علم النفس بمختلف مجالاته

المؤلف

قسم علم النفس - جامعة طنطا

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى تحديد إسهام عوامل التعقل وتنظيم الذات في التنبؤ بالتدفق النفسي لدى الموهوبين، والمقارنة بين الذکور والإناث في التعقل وتنظيم الذات والتدفق النفسي. الإجراءات: تکونت عينة الدراسة من (116) مراهقًا موهوبًا (66 ذکرًا- 50 أنثى) (م=15,94 ع=1,99)، وتمت الاستعانة بأدوات منها: مقياس التعقل ترجمة: البحيري وآخرون، مقياس تنظيم الذات ترجمة الباحثة، ومقياس التدفق النفسي ترجمة الباحثة، بالإضافة إلى مجموعة مقاييس لتحديد عينات الدراسة. النتائج: أسفرت الدراسة عن نتائج مؤداها: قدرة التعقل وتنظيم الذات على التنبؤ بالتدفق النفسي لدى الموهوبين، وأشارت النتائج إلى إسهام العوامل الخمسة للتعقل في التنبؤ بالتدفق النفسي لدى الموهوبين، وإسهام عوامل استقبال المعلومات وصياغة الخطة وقياس کفاءة الخطة في التنبؤ بالتدفق النفسي، وتوصلت النتائج إلى عدم وجود فروق بين الذکور والإناث في متغيرات الدراسة الثلاث.
The study aimed to detect the Contribution of mindfulness and self-regulation Factors in Prediction of Psychological Flow in gifted teenagers. Also, to compare between males and Females in mindfulness, self-regulation and Psychological flow.
Procedures
The sample of the study included 116 gifted teenagers, (Males= 66, Females= 50). Some measures were used like, mindfulness measure Translated by Al-Bahery and others, self-regulation and psychological measures translated by the researcher.
Results
The results of the study can be summarized in:
The Five Factors of mindfulness contributed in Prediction of Psychological Flow in gifted teenagers. Also, it pointed out that receiving information, forming plan and plan efficiency measure in were contributed in prediction of Psychological flow. It showed also that there were no differences between males and Females in the three variables of the study.

الكلمات الرئيسية