المساندة الاجتماعية وعلاقتها بالغضب وبعض المتغيرات الديموجرافية لدى طالبات الثانوية الفنية بمحافظتى أسيوط والوادي الجديد Social Support and its Relationship to Anger and some Demographic Variables among Technical Ssecondary Students in Assiut and New Valley Governorate

نوع المستند : جمیعها متخصصة فى علم النفس بمختلف مجالاته

المؤلف

کلية الآداب جامعة الوادى الجديد

المستخلص

هدف البحث دراسة المساندة الاجتماعية وعلاقتها بالغضب وبعض المتغيرات الديموجرافية لدى طالبات المرحلة الثانوية الفنية بمحافظتى أسيوط والوادى الجديد، علي عينة قوامها 866 طالبة من طالبات المرحلة الثانوية الفنية بأسيوط والوادى الجديد(بمتوسط عمري 205.21 شهرًا، وانحراف معياري 13.897)، وذلک باستخدام المنهج الوصفى الارتباطى المقارن، وتوصلت نتائج البحث عن انتشار الغضب بنسبة مرتفعة حيث يصل إلي 18.26%، کما توجد علاقة أرتباطية عکسية بين المساندة الاجتماعية والغضب فکلما زادت المساندة الاجتماعية  قل الغضب والعکس، کما اسفرت النتائج وجود فروق بين الريف والحضر على درجة المساندة الاجتماعية  والغضب في صالح عينة الريف فهم أکثر مساندة وأقل غضباً، واسفرت النتائج عن وجود اختلاف فى درجة المساندة الاجتماعية  بين الصفوف الأول والثانى والثالث لصالح الصف الثالث.أما عن الحالة الاجتماعية فاسفرت النتائج عن وجود اختلاف في درجات المساندة الاجتماعية  والغضب لدى فئة المخطوبات ثم المتزوجات ثم انسات. وترجع الباحثة اختلاف هذه النسبة إلي مصادر متعددة أهمها أساليب التنشئة غير السوية، وأسر مفککة، ووجود مشکلات أسرية، والشعور بالحرمان العاطفي، واِفتقار المساندة الاجتماعية  والدعم والحب والحنان، علاوة علي معاناتهن من ضعف الثقة بأنفسهن، ومعاناتهن من الأمراض السيکوسوماتية ، وشعورهن بالحزن، بجانب لجوئهن إلي استخدام أساليب دفاعية کالتوحد والنکوص، ووجود "أنا أعلي" قاسية، وقد فسرت الباحثة نتائج البحث في ضوء معطيات البحث استنادًا إلي الإطار النظري والدراسات ذات الصلة. وتوصي الباحثة بتوجيه نظر الإعلام نحو بث برامج إعلامية وإرشادية موجهة للأباء بغرض التأکيد على الدور الإيجابى لمساندة الآباء للأبناء.  
The aim of the research is to study social support and its relationship to anger and some demographic variables among technical secondary school students in the governorates of Assiut and New Valley, on a sample of 866 female technical secondary school students in Assiut and New Valley (with an average age of 205.21 months and a standard deviation of 13,897), using the descriptive correlative approach. The results of the research on the prevalence of anger reached a high rate of 18.26%, and there is an inverse correlation between social support and anger, the more social support, the less anger and vice versa, and the results revealed differences between rural and urban in the degree of social support and Anger is in favor of the rural sample, they are more supportive and less angry, and the results revealed a difference in the degree of social support between the first, second and third grades in favor of the third grade. The researcher attributes the difference in this percentage to several sources, the most important of which are improper upbringing methods, broken families, the presence of family problems, a feeling of emotional deprivation, and a lack of social support, support, love and tenderness.In addition to their suffering from low self-confidence, psychosomatic diseases, and feelings of sadness, in addition to resorting to using defensive methods such as autism and regression, and the presence of a harsh “I am higher.” The researcher interpreted the results of the research in the light of the research data based on the theoretical framework and related studies. The researcher recommends directing the media's attention towards broadcasting informational and indicative programs directed to parents in order to emphasize the positive role of fathers' support for their children.

الكلمات الرئيسية