التفكير الإبداعي والتنظيم الانفعالي وحل المشكلات الأسرية بين الزوجين كمنبئات بالتميز الأكاديمي وسلوك الإهمال لدى أبنائهم المراهقين Creative Thinking, Emotional Regulation and Family Problem Solving among Married Couples as Predictors of Academic Excellence and Negligence Behavior of their adolescents Sons

نوع المستند : جمیعها متخصصة فى علم النفس بمختلف مجالاته

المؤلف

قسم علم النفس _ كلية الاداب_ جامعة بنى سويف

المستخلص

يُعد الاهتمام بدراسة طبيعة العلاقة بين المتغيرات النفسية لدى الزوجين والأبناء أمرًا جوهريًّا يساهم في فهم التغيرات التي تطرأ على الأسر والمجتمعات؛ حيث يعد المناخ الملائم في الأسرة هو المصدر الأساسي لنجاح أفرادها, سواء على مستوى علاقة الزوجين معًا, أو علاقة الوالدين بالأبناء, أو الأبناء ببعضهم. وتهدف الدراسة الراهنة للكشف عن الفروق بين الزوجين في بعض المتغيرات النفسية كالتفكير الإبداعي, والتنظيم الانفعالي, وحل المشكلات الأسرية. ومعرفة القدرة التنبؤية للتفكير الإبداعي والتنظيم الانفعالي بحل المشكلات الأسرية لدى الزوجين. بالإضافة للكشف عن مدى تنبؤ كل من التفكير الإبداعي والتنظيم الانفعالي وحل المشكلات الأسرية بين الزوجين بالتميز الأكاديمي لأبنائهم, ووقوعهم أحيانًا في سلوكيات الإهمال. استخدم الباحث المنهج الوصفي الارتباطي المقارن. واحتوت عينة الدراسة على (198) زوج وزوجة, ممن تتراوح أعمارهم بين 40: 61 , و 34: 60 عامًا على التوالي, و(99) ابن, وابنة في المرحلة الجامعية ممن تتراوح أعمارهم بين 19: 22 عامًا. وبلغت نسبة المتميزين أكاديميًا من الأبناء 6,43 % في حين بلغت نسبة غير المتميزين أكاديميًا 4,56 %. كما قام الباحث بتطبيق استمارتي البيانات الأساسية الأولى والثانية (إعداد الباحث), واختباري الحساسية للمشكلات واختبار الاستعمالات (من بطارية جيلفورد للإبداع), ومقياس التنظيم الانفعالي (إعداد الباحث), ومقياس حل المشكلات الأسرية (ترجمة وتقنين الباحث),وقائمة سلوك الإهمال (إعداد الباحث).  
وبينت نتائج الدراسة عدم وجود فروق بين الزوجين في التفكير الإبداعي بمكوناته, والتنظيم الانفعالي, وحل المشكلات الأسرية. كما استطاع التنظيم الانفعالي أن يتنبأ بمفرده بحل المشكلات الأسرية لدى الزوجين, وأخيرًا تنبأ ارتفاع حل المشكلات الأسرية لدى الزوجين بتميز أبنائهم الأكاديمي وقلة سلوكيات الإهمال لديهم.
The interest in studying the nature of the relationship between the psychological variables of married couples and their sons and daughters is an essential matter that results in the development of families and
societies. The appropriate climate in the family is the main source for the success of its members, whether at the level of the relationship of the married couples together, or the relationship of parents to their adolescents.
 The present study aimed to explore the differences between married couples in some psychological variables such as creative thinking, emotional regulation, and family problem solving. The study aimed also to disclosure of the extent contribution of creative thinking and emotional regulation in predicting family problem solving for married couples. In addition to explore the extent contribution of creative thinking, emotional regulation, and family problem solving between married couples in predicting the academic excellence and negligence behavior for their adolescents sons. The researcher used comparative correlation descriptive method. The study sample included (198) husbands and wives, whose ages ranged between 40: 61, and 34: 60 years, respectively. The sample included also (99) of their sons and daughters at the university , whose ages range between 19: 22 years. The percentage of adolescents who excelled academically was 43.6%, compared to 56.4% of adolescents were not excelled academically.
The researcher also applied the basic data form (prepared by the researcher), and the sensitivity test to problems , the uses test (From the Guilford Battery for Creativity)the emotional regulation scale (prepared by researcher), the scale of family problem solving (translation by researcher) and the list of negligence behaviors  (prepared by researcher). Results revealed no significant differences between married couples in creative thinking, emotional regulation, and family problem solving. The emotional regulation able to predict family problem solving for couples and family problem solving for parents able to predict the academic excellence and negligence behaviors for their adolescents sons .

الكلمات الرئيسية