ارتقاء المقاومة النفسية في مرحلتي الطفولة المتأخرة والمراهقة The development of psychological resilience in late childhood and adolescents.

نوع المستند : جمیعها متخصصة فى علم النفس بمختلف مجالاته

المؤلفون

1 الاداب. جامعة القاهرة

2 قسم علم نفس - كلية الاداب - جامعة القاهرة

المستخلص

هدفت الدراسة الراهنة إلى الكشف عن ارتقاء المقاومة النفسية لدى الاطفال والمراهقين  ولتحقيق هذا الهدف تم اختيار عينة مكونة من 600  طالب تتراوح اعمارهم من 9 الى 18 عاما  وتم تطبيق اختبار المقاومة النفسية  واشارت النتائج إلى وجود فروق جوهرية بين مجموعات الدراسة فى المكون الاول للمقاومة النفسية (تقدير الذات والتعاطف والاستبصار الوجدانى) بالإضافة إلى وجود فروق فى المكون الثانى للمقاومة (الأسرة، الأصدقاء، المدرسة)
The present study aims to assess the development of resilience during late childhood and early and middle a dolescence ,to achieve such purpose, asample comprised of 600 subjects, aged from 9 to 18 years. Completed the resilience scale for children and adolescents, the result revealed significant differences among the three different age groups in the first dimension in resilience and its three subcomponent (self- esteem- empathy- emotional insight), the result also revealed significant differences among the three different age groups in the second dimension in resilience and his three component (family- peers- school). . In addition, there are an interaction between both internal and external protective factors in total sample as well as between three age groups.
 

الكلمات الرئيسية