الخوف من العلاقات الحميمة کمتغير وسيط بين القلق والصداقة لدى عينة من طلاب الجامعة Fear of intimacy as a mediator between anxiety and friendship in a sample of university students

نوع المستند : جمیعها متخصصة فى علم النفس بمختلف مجالاته

المؤلف

- کلية الآداب -جامعة أسيوط

المستخلص

استهدفت الدراسة التحقق من الخصائص السيکومترية  لمقاييس الخوف من العلاقات الحميمة والقلق والصداقة لدى طلاب الجامعة، والتحقق من مدى تطابق نموذج دور الخوف من العلاقات الحميمة کمتغير وسيط بين القلق والصداقة لدى أفراد الدراسة. وتکونت عينة الدراسة من (400) طالب من الجنسين (146 ذکور و254 إناث) من الريفيين (ن=202) والحضريين (ن=198)؛ وتراوحت أعمارهم ما بين 18 إلى 25 عامًا، بمتوسط قدره 20.50 عامًا وانحراف معياري قدره 1.47 عامًا. وأظهرت النتائج أن أدوات الدراسة تتوفر فيها خصائص سيکومترية جيدة. کما أمکن التحقق من النموذج المقترح، حيث تشير النتائج إلى وجود تأثيرات مباشرة للخوف من العلاقات الحميمة والقلق على الصداقة، کما توجد تأثيرات غير مباشرة للخوف على العلاقات الحميمة على الصداقة.
The study aimed to investigate the psychometric characteristics for fear of intimacy, anxiety, and friendship among university students, and to investigate goodness of model about the role of fear of intimacy as an intermediate variable between anxiety and friendship among the study members. The study sample consisted of 400 students of both sexes (146 males and 254 females) of rural (n = 202) and urban (n = 198); their ages ranged from 18 to 25 years, with an average of 20.50 years and a standard deviation of 1.47 years. The results showed that the study tools have good psychometric properties. The proposed model was also verified. The results indicate that there are effects of fear of intimacy and anxiety on friendship, and indirect effects of fear of intimacy on friendship.

الكلمات الرئيسية