الإسهام النسبي لرأس المال النفسي في التنبؤ بالشيخوخة الناجحة لدى كبار السن The Relative Contribution of Psychological capital in Prediction successful aging in the elderly

نوع المستند : جمیعها متخصصة فى علم النفس بمختلف مجالاته

المؤلف

كلية الدراسات العليا للتربية قسم علم النفس الارشاجى جامعة القاهرة

المستخلص

هدفت الدراسة إلى كشف العلاقة بين رأس المال النفسي والشيخوخة الناجحة، وبيان مدى إمكانية التنبؤ بالشيخوخة الناجحة من خلال أبعاد رأس المال النفسي، وكذا كشف الفروق في رأس المال النفسي والشيخوخة الناجحة تبعًا لمتغيرات الحالة الاجتماعية ونوع الإقامة والتعليم. وقد تكونت عينة الدراسة من (102) من المسنين: (53) من الإناث، و(49) من الذكور، بمتوسط عمري (65,24)، وانحراف معياري (4,70).
شملت أدوات الدراسة مقياس الشيخوخة الناجحة الذي أُعِدَّ من قِبل الباحثة، ومقياس رأس المال النفسي الذي أُعِدَّ من قِبل الحملاوي.
وقد كشفت نتائج الدراسة عن وجود علاقة بين رأس المال النفسي والشيخوخة الناجحة، وقدرة رأس المال النفسي هذا بأبعاده المختلفة على التنبؤ بالشيخوخة الناجحة، ووجود فروق على مقياس الشيخوخة الناجحة تبعًا لمتغير التعليم في اتجاه التعليم فوق الجامعي، وعدم وجود فرق دالٍّ على بُعد الاستمتاع بالحياة يُعزى إلى أثر متغير الإقامة، أو الحالة الاجتماعية، أو مستوى التعليم.
وبالنسبة إلى بُعد المشاركة الإيجابية، فقد كان هناك فرق دالٌّ يُعزى إلى أثر متغير مستوى التعليم في اتجاه التعليم الجامعي فما فوق. وأما بالنسبة إلى بُعد العلاقات الاجتماعية  فيتضح عدم وجود فرق دالٍّ يُعزى إلى أثر متغير الإقامة، أو الحالة الاجتماعية، أو مستوى التعليم. وأما بالنسبة إلى بُعد الاستقلالية فقد كان هناك فرق دالٌّ يُعزى إلى أثر متغير مستوى التعليم في اتجاه التعليم الجامعي فما فوق. وأما بالنسبة إلى بُعد تقبُّل المرحلة، فقد كان هناك فرق يُعزى إلى أثر متغير نوع الإقامة، ووجود فروق في رأس المال النفسي تبعًا لمتغيرَي الإقامة والتعليم في اتجاه الإقامة مع الزوج والتعليم الجامعي فما فوق. وهناك فرق دالٌّ أيضًا يُعزى إلى أثر متغير التعليم بالنسبة إلى متغير الصمود في اتجاه التعليم الجامعي فما فوق. وأما بالنسبة إلى بُعد فاعلية الذات، فكان هناك فرق يُعزى إلى أثر متغير نوع الإقامة.
Faculty of graduate Studies for educationThe study aimed to reveal the relationship between psychological capital and successful aging, and to show the extent to which successful aging can be predictdied through the dimensions of psychological capital, as well as to reveal the differences in psychological capital and successful aging according to the variables of marital status, type of residence, and education. The study sample consisted of (102) elderly people: (53) females and (49) males, with an average age of (65.24) and a standard deviation of (4.70).
The study tools included the measure of successful aging, which was prepared by the researcher, and the measure of psychological capital, which was prepared by El-Hamalawy.
The results of the study revealed the existence of a relationship between psychological capital and successful aging, and the ability of this psychological capital in its various dimensions to predict successful aging, and the presence of differences on the scale of successful aging according to the education variable in the direction of postgraduate education, As for the dimension of enjoying life, there is no statically significant difference due to the effect of the variable of residence, marital status, or level of education.
As for the positive participation dimension, there was a significant difference due to the effect of the education level variable in the direction of university education and above. As for the dimension of social relations, it is clear that there is no significant difference due to the impact of the variable of residence, marital status, or level of education. As for the independence dimension, there was a significant difference due to the effect of the level of education variable in the direction of university education and above. As for the stage acceptance dimension, there was a difference due to the effect of the variable of type of residence, and the presence of differences in psychological capital according to the variables of residence and education in the direction of residence with the husband and university education and above. There is also a significant difference due to the impact of the education variable on the resilience variable in the direction of university education and above. As for the dimension of self-efficacy, there was a difference due to the impact of the variable type of residence.

الكلمات الرئيسية